6.0
KRITIKAN TERHADAP TEORI MARXIS
Croce ialah seorang sejarawan Itali yang amat berminat dengan teori
Marxis ini pada peringkat awalnya.(Yusof Ibrahim 1991) Beliau banyak membaca
untuk memahami teori metarialisme ini sedalam mungkin, namun akhirnya beliau
menolaknya kerana berpendapat bersifat saintifik dan mekanikal lantas tidak
mempunyai nilai-nilai kemanusiaan dan akhlak. Bagi beliau, sejarah adalah kisah
tentang kebebasan, semua sejarah adalah sejarah semasa, sejarawan tidak berdaya
bersikap tidak berat sebelah dan pergerakan sejarah bermula daripada asas
kemudiannya menyerap ke bawah, maka kebalikannya adalah mustahil. Croce
sebenarnya bersependapat dengan E.H Carr mengenai ketidakupayaan ahli sejarah
untuk bersikap tidak berat sebelah.
Teori Marx
merupakan satu bentuk determenisme yang mana ia hanya menekankan faktor ekonomi
sahaja yang menggerakkan sejarah. Marx meninggalkan kepentingan-kepentingan
lain seperti peranan idea-idea, keagamaan, institusi dan sebagainya.
Seharusnya, peranan idea tidak boleh dipisahkan kerana ia lahir semulajadi di
dalam diri manusia, keinginan untuk menubuhkan atau menjadikan sesuatu
merupakan pengaruh daripada idea-idea. Profesor Momigliano menyatakan bahawa
tanggapan ini berpengkalan di Jerman seawal abad ke-19 kemudiannya telah
merebak ke seluruh benua Eropah sehingga semua universiti mengakui keutuhan
idea-idea sebagai penggerak sejarah.(A.D.Momigliano 1969)
Oleh sebab itu,
kebanyakan para sarjana tidak mengambil konsep Marx dengan tepat kerana
terdapat juga kelemahan-kelemahan yang tersendiri. Hal ini kerana, di dalam aspek
kajian sejarah, peranan idea selaras dengan perkembangan ekonomi sekaligus
menyebabkan ianya tidak boleh dipisahkan.